1. خانه
  2. مزایای و معایب مراقبتهای بالینی در منزل چیست؟
مزایای و معایب مراقبتهای بالینی در منزل چیست؟

مزایای و معایب مراقبتهای بالینی در منزل چیست؟

 

شناسایی عوامل مؤثر بر مرگ و میر میتواند اقدام مهمی در طرح ریزي فرایند درمان جهت بهبود بیماران در منزل باشد. نکته اي که باید مد نظر قرار گیرد این است که منزل محیط پیچیده اي است و طبیعتاً بیماران مراقبت ویژه، نیز پیچید گی هاي خاص خود را دارند، لذا نمیتوان با بررسی چند فاکتور پیامدهاي مؤثر بر مرگ و میر را به خوبی بیان نمود.

مزایای مراقبتهای بالینی در منزل چیست؟

نتایج مطالعات کیفی و کمی نشان میدهد که بودن فرد بیمار در محیط آشنا خانه و نبودن در محیط پراسترس، شلوغ و دلهره آور بیمارستان و حضور اعضاي خانواده بیمار (خانواده درمانی) در کنار بیمار، پذیرش او به عنوان عضوی از اعضا خانواده و حضور فعال تیم درمانی که سابقه مراقبت در منزل را دارند میتواند در بهبود شرایط جسمی و روحی بیمار تاثیر بسزایی بگذارد.

خانواده درمانی (family therapy)

همه ما این زندگی را با یک خانواده شروع می کنیم، خواه آن خانواده متشکل از خویشاوندان خونی، پدر و مادر خوانده، محله ای صمیمی و یا یک خانواده با سرپرست باشد.این خانواده ای که در هنگام تولد به دست می آوریم بر همه جنبه های زندگی ما از اولین لحظات تا آخرین دقایق زندگی ما تأثیر می گذارد.

خانواده درمانی می تواند در هر موقعیت خانوادگی که باعث استرس، غم، عصبانیت یا بیماری شوند، مفید باشد. این می تواند به شما و اعضای خانواده شما کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کنید و مهارت های مقابله ای را بیاموزید تا شما را به هم نزدیکتر کند.

خانواده درمانی می تواند به شما در بهبود روابط آشفته با شریک زندگی، فرزندان یا سایر اعضای خانواده، مشکلات زندگی و بیماری های طولانی یکی از اعضای خانواده، کمک کند. می توانید از پزشک یا سایر ارائه دهندگان خدمات مراقبت های بالینی بخواهید که بر اساس تجربیات خود توصیه ها و فرایند های درمانی را ارائه دهند. تحصیلات و تجربه اعضای خانواده وتیم درمانی، موقعیت مکانی و در دسترس بودن اعضای خانواده و تیم مراقبت در منزل، حضور مداوم خانواده و تیم درمانی، پوشش طرح بیمه خدمات درمانی ارائه شده به بیمار

خانواده درمانی به طورمعمول اعضای خانواده برای کمک به روند بهبودی بیمار گرد هم می آیند. خانواده توانایی خود را برای حل مشکلات و بیان افکار و احساسات به شیوه ای سازنده مطرح می کنند. نقاط قوت خانواده، مانند مراقبت از یکدیگر، و نقاط ضعف، مانند مشکل در اعتماد کردن به یکدیگر را شناسایی می کنند و نقش‌ها، قوانین و الگوهای رفتاری خانواده را برای شناسایی فرایند مراقبت از بیماری یا مشکلی که به تعارض کمک می‌کنند را بررسی و راه حل های ممکن را بازبینی می کنند.

اهداف فردی و خانوادگی را برای پیشرفت روند بهبودی بیمار تعیین و روی راه های دستیابی به آنها کار کنید و بیمار را تشویق و همراهی می کنند تا از توانایی های خودش در جهت سلامتی کمک بگیرد.

خانواده درمانی به طور خودکار تضادهای خانوادگی را حل نمی کند یا وضعیت ناخوشایند را از بین نمی برد. اما می‌تواند به شما و اعضای خانواده‌تان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کنید، و می‌تواند مهارت‌هایی را برای کنار آمدن با موقعیت‌های چالش برانگیز به شیوه‌ای مؤثرتر فراهم کند. همچنین ممکن است به خانواده در دستیابی به حس با هم بودن کمک کند. به نظر می رسد که مشکلات بیمار به طور جدایی ناپذیر با مشکلات سایر اعضای خانواده مرتبط است.

الگوهای خانوادگی و پویایی؛ ارتباطات پیشرفته؛ بهبود حل مسئله؛ همدلی عمیق تر با شرایط بیماری، کاهش تعارض و مهارت های مدیریت خشم از مزایای خانواده درمانی است.

گرد هم آمدن خانواده پس از یک بحران؛ ایجاد صداقت و اعتماد در اعضای خانواده؛ پشتیبانی و حمایت خانواده؛ کاهش تنش و استرس در خانواده؛ حل تعارضات بین یکدیگر؛ التیام آلام و دردمندی بیماران خانوادگی میشود.

حضور فعال تیم خدمات درمانی پزشکی و پرستاری در منزل

مراقبت بالینی در منزل، طیف گسترده ای از خدمات مراقبت های بهداشتی است که می تواند برای هر کسی با نیازهای خاص درمانی پس ازحضور در بیمارستان برای ادامه روند درمان در منزل انجام شود. تیم درمانی نبضی نو برای اشخاص مبتلا به بیماری های مزمن یا بیماران صعب العلاج پزشکی که ایمنی آنها در خانه به مخاطره افتاده است، افرادی که بازنشسته یا مسن هستند و برای زندگی مستقل به کمک نیاز دارند، بیماران دارای معلولیت جسمی، عقب ماندگی های ذهنی، بیمارانی که مراقبتهای مداوم پزشکی؛ افراد با نیازهای خاص( مراقبتهای ویژه icu)، برنامه خدمات مراقبت بالینی در منزل را ارائه نماید.

ثابت شده است که مراقبت در منزل جایگزینی ارزان تر و راحت تر برای مراقبت های بهداشتی در یک مرکز پزشکی، مانند یک بیمارستان یا یک مرکز پرستاری ماهر است. بسته به نیاز مراجع، مراقبت در منزل می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت یا بلندمدت ارائه شود و مراقبان معمولی در خانه شامل پرستاران، درمانگران و دستیاران هستند.

یکی از رایج ترین انواع مراقبت در منزل، خدمات مراقبت های ویژه پرستاری در منزل است. در این مورد، پرستاران بسته به نیازهای شخصی خود،  طیف وسیعی از خدمات مقرون به صرفه را برای بیماران از راحتی خانه خود ارائه می دهند.

خدمات مراقبت ویژه پرستاری بلند مدت در منزل شامل موارد زیر است.

ارائه خدمات دارویی، مراقبت از ونتیلاتور، مراقبت از تراکئوستومی، مراقبت از آسیب تروماتیک مغزی (TBI).

مراقبت از آسیب نخاعی (SCI).، پانسمان زخم ياکنترل درد، مراقبت از ALS/MS، نظارت بر علائم حیاتی

مراقبت از استومی/گاستروستومیريال مراقبت از لوله تغذیه، مراقبت از کاتتروریدی، شیمی درمانی است.

برنامه خدمات مراقبتی بیمار در منزل با ویزیت حضوری، مشاوره های آنلاین تخصصی و فوق تخصصی پزشکان، خدمات مراقبتهای تخصصی پرستاری در منزل، تشکیل پرونده الکترونیک، خدمات توانبخشی؛ فیزیوتراپی و کاردرمانی؛ گفتار درمانی؛ تجهیزات پزشکی اجاره ایی و مشاوره برای خرید؛ خدمات مشاوره دارویی و تحویل دارو ، سالمندی و کودکیاری، خدمات تصویربرداری و آزمایشگاهی، مشاوره و تنظیم برنامه تغذیه ایی و آموزش مراقبت از بیمار به خانواده می باشد. هماهنگی و هارمونی بین گروههای مختلف درمان برای یک تیم فعال و منسجم میتواند نتایج درخشان بهبودی بیمار مراقبت در منزل را ایجاد کند.

کلام آخر:

با توجه به نوشته ها و نتایج آخرین دست آوردهای تخصصی مراقبت بالینی در منزل؛ رضایت آگاهانه خانواده برای مراقبت از بیمار در منزل، همدلی اعضای خانواده و همراهی آنها با تیم درمانی مراقبت بالینی و پذیرش آلام بیمار در منزل و حمایت از او میتواند بستر خوبی برای برگشت به زندگی عادی را برای او به همراه داشته باشد.

 

 

 

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید